Gaat u op reis naar een ver land?

Begin minstens 6 tot 8 weken voor vertrek met uw voorbereidingen.

Haal de vaccinaties (prikken) die nodig zijn: bij uw huisarts of een vaccinatiebureau.

Zorg dat u weet wat u wel/niet moet doen om ziektes te voorkomen.

Vraag welke medicijnen u het best mee kunt nemen.

Voorbereid op reis:

Bij reizen naar veel landen in Afrika, Azië, het Midden-Oosten, Midden- en Zuid-Amerika en een aantal Zuid- en Oost-Europese landen zijn voorzorgsmaatregelen nodig om te voorkomen dat u bepaalde infectieziekten krijgt. Begin daarom minstens 6 tot 8 weken voor vertrek met uw voorbereidingen:

• Zorg voor de juiste vaccinaties (prikken) en medicijnen om ziekten zoals hepatitis A of malaria te voorkomen. Vraag informatie bij uw huisarts.
  • Informeer welke voorzorgsmaatregelen nodig zijn, bijvoorbeeld tegen besmetting door water, voedsel, seksueel contact, bloed of muggen. Denk ook aan maatregelen tegen de zon zoals crèmes met UV-filter, hoed en zonnebril.
  • Vraag welke medicijnen u het best mee kunt nemen.
  • Zorg dat u gezond en uitgerust op reis gaat. De kans op ziekten of ongelukken is dan kleiner.

Voorkom besmetting via drinkwater of voedsel

• Door besmet drinkwater of voedsel kunt u verschillende ziekten krijgen zoals Hepatitis A (leverontsteking), buiktyfus (darminfectie), Cholera (darminfectie) en Reizigersdiarree.
  • Zwemmen in besmet water geeft dezelfde risico’s.
  • Van ijsblokjes, schepijs en ongekookte melk kunt u ziek worden.
  • Rauw voedsel (groente, vlees, vis, schelp- of schaaldieren) moet u vermijden.
  • Eet alleen versgekookt voedsel dat heet wordt opgediend en fruit dat u zelf heeft geschild.
  • Drink alleen water dat gekookt is of uit verzegelde flessen komt. Gebruik dit ook voor het tandenpoetsen.
  • Was uw handen met water én zeep na gebruik van het toilet, voor het koken en voor het eten. Gebruik schoon eet- en drinkgerei.

Voorkom besmetting via seks of bloed

Levensbedreigende ziekten als HIV en hepatitis B en C worden via seksueel contact overgedragen. In veel van de genoemde landen komen deze seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) veel meer voor dan in ons land. Vrij veilig en gebruik bij nieuwe seksuele contacten altijd een condoom om de kans op besmetting te verkleinen. De kwaliteit van condooms verschilt per land. Neem daarom condooms uit Belgie mee.

HIV en hepatitis B en C kunnen ook worden overgedragen door prikken of snijden met een scherp voorwerp waar besmet bloed aan zit. Vermijd daarom gemeenschappelijk gebruik van scheermesjes, injectie- of tatoeagenaalden.

Voorkom besmetting door muggen

Malaria, maar ook ziekten als knokkelkoorts, gele koorts en Japanse encefalitis worden door muggen overgebracht. Maatregelen ter voorkoming van muggenbeten zijn dus belangrijk.

• Draag zoveel mogelijk bedekkende kleding: lange mouwen, een lange broek, schoenen en sokken.
  • Smeer onbedekte lichaamsdelen (gezicht, hals, handen en enkels) in met insectenwerende middelen. Middelen waarin DEET (diethyltoluamide) zit helpen het best.
  • Slaap onder een muskietennet (klamboe), zo nodig geïmpregneerd. Een geïmpregneerd muskietennet is doordrenkt met een antimuggenvloeistof zoals permethrine of deltamethrine.

Vaccinaties en medicijnen

• Voor het bezoek aan veel landen zijn vaccinaties nodig tegen difterie, tetanus en polio (DTP), hepatitis A, gele koorts en buiktyfus.
  • Blijft u langer dan 6 weken in een ‘risicoland’ of verblijft u in extreme omstandigheden in de binnenlanden, oerwouden of sloppenwijken, dan kunnen aanvullende vaccinaties nodig zijn.
  • Afhankelijk van de reisbestemming krijgt u een van de volgende medicijnen ter voorkoming van malaria voorgeschreven: proguanil (Paludrine), chloroquine (Nivaquine), mefloquine (Lariam) of atovaquon plus proguanil (Malarone). Met proguanil en chloroquine moet u op de dag van vertrek beginnen. Met mefloquine begint u 3 weken voor vertrek, met Malarone één dag voor vertrek.
  • Na terugkomst moet u de pillen nog één maand door blijven slikken (alleen Malarone hoeft u maar één week door te slikken).
  • Bijwerkingen verschillen per middel. Enkele voorbeelden zijn: misselijkheid, braken, diarree, hartkloppingen en slapeloosheid.

Extra medicijnen voor onderweg

• Afhankelijk van uw reisbestemming en de bereikbaarheid van medische hulp in dat gebied, is het vaak zinvol een EHBO-set en enkele medicijnen mee te nemen.
  • Gebruik als pijnstiller paracetamol. Neem nog een andere pijnstiller mee (zoals diclofenac, naproxen of ibuprofen) voor het geval paracetamol onvoldoende helpt.
  • Bij reizigersdiarree kunt u tijdelijk loperamide als stopmiddel gebruiken. Met ORS (oral rehydration salt) maakt u een drankje dat helpt om uitdrogen te voorkomen.
  • Indien u thuis normaal medicijnen gebruikt, is het verstandig een afgestemde voorraad mee te nemen. Schrijf op welke medicijnen u gebruikt en in welke dosering. Noteer ook welke ziekten of allergie u eventueel heeft, liefst in een taal die men in het desbetreffende land begrijpt (meestal Engels). Leg dit briefje bij uw paspoort.
  • Sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet en mag u niet zomaar meenemen naar het buitenland. Dit geldt voor bijvoorbeeld medicijnen bij ADHD, zware pijnstillers en slaap- en kalmeringsmiddelen. U moet een officiële verklaring aanvragen. Houd er rekening mee dat de verwerking en legalisering van de verklaring enige weken in beslag kan nemen. Voor meer informatie over het reizen met medicijnen kunt u terecht op hetcak.nl.

Bron: www.thuisarts.nl